Aktiviti dan Bahan Bantu Belajar pengajaran Isipadu cecair (Bahan Set-1b)
Tuesday, November 16, 2010
Cadangan aktiviti untuk murid lemah
Topik : Isipadu Cecair
Subtopik : Pengenalan kepada Isipadu Cecair
Objektif pembelajaran : Memahami istilah-istilah yang terdapat dalam Isipadu cecair
Hasil Pembelajaran : Menggunakan istilah-istilah yang terdapat dalam Isipadu Cecair dalam
konteks yang tepat.
Tatabahasa : Kosong, separuh, penuh, kapasiti, isipadu.
Bahan Bantu Belajar : gelas, jug, bikar dan cecair berwarna.
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
1. Guru meminta murid meneka bahan-bahan yang terdapat di dalam kotak.
2. Guru menujukkan sebuah bikar kepada murid-murid dan menyatakan bahawa bikar tersebut adalah kosong.
3. Guru memasukkan semula cecair yang terdapat di dalam bikar ke dalam jug kemudian, meminta murid menyatakan apakah isipadu cecair yang terdapat di dalam bikar. (Jawapan: tiada isipadu cecair kerana bikar telah kosong)
4. Guru menerangkan makna kosong kepada murid.
5. Murid diminta mengisi bikar sehingga separuh penuh, penuh dan juga mengosongkan bikar, secara berkumpulan. Guru memantau aktiviti murid.
6. Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid. (Sila rujuk lembaran kerja 2)
7. Murid dan guru membincangkan jawapan bagi lembaran kerja.
8. Murid diminta menerangkan makna separuh, penuh dan kosong dengan menggunakan cecair berwarna dan bikar.
0 comments:
Post a Comment